Dette er oss
Kundene våre


Produkter som begeistrer
Slik jobber vi

Vi trenger en dyktig produktleder som liker å jobbe med digital produktutvikling i tverrfaglige design- og utviklingsteam. Er det deg?
Eksempel fra vårt arbeid med visuell identitet til Faktisk.no, Maxbos digitale designsystem, appen Foodsteps og boligtjenesten Propr.no.
Foodsteps, en videobasert kokebok-app som vi har lagd sammen med mesterkokkene i Kulinarisk Akademi, og som vi har vunnet både DOGA-merket og Visuelt-gull for.
Behalf er et produktstudio som lager produkter med utgangspunkt i det digitale, for kunder med gode ideer og store ambisjoner.
Det gjør vi gjennom å jobbe tverrfaglig med merkevare, identitet, brukeropplevelse, teknologi, innhold og strategi. Selskapet har åtte ansatte (ti ansatte fra februar 2022).
Kundene vi jobber med er en fin blanding av etablerte og nye virksomheter. De fleste av dem er i privat sektor, og de fleste av dem er i gang med å lage noe som ikke finnes fra før, eller å lage noe på en ny måte.
Vi sier vanligvis nei til oppdrag der vi ikke kan gjøre noe vi ikke har gjort før eller lære noe nytt. Ekstra godt liker vi å jobbe med oppstartsselskaper som har finansieringen på plass og vet omtrent hva de skal lage. Alle ansatte tas med på råd om hvilke kunder og prosjekter vi skal takke ja til, og om hvordan vi skal jobbe med dem. De siste par årene har vi blant annet jobbet mye med disse kundene og prosjektene:
Vi har også laget tenk.faktisk.no, et støtteverktøy for lærere der de finner gjennomarbeidede undervisningsopplegg som lærer ungdom om kritisk tenkning og faktasjekking, og som vi har lagd ny identitet og utviklet ny teknisk løsning for.
ReMin er et verktøy for de som jobber med smittesporing, testbooking og vaksinebooking i kommunene. ReMin brukes av flere enn 200 norske kommuner, og har etter at vi utviklet det sammen med gründerne i ReMin blitt kjøpt av e-helse- og teknologiselskapet Kernel. For Kernel jobber vi også med å utvikle en ny journalløsning for kommunehelsetjenesten.
Vi har også jobbet tett med Propr om å lage propr.no, en tjeneste som enkelt lar deg selge bolig uten å bruke megler, med Arbeiderpartiet om å utvikle og designe digitalversjonen av partiprogrammet, og med Akademika / Vigmostad & Bjørke om å lage et pensumlistesystem for forlaget.
Sjekk ut våre arbeider om du vil se mer av hva vi har jobbet med.
Estetikk, brukeropplevelse, teknologi og universell utforming henger tett sammen.
Stadig flere mennesker bruker mye tid hver dag på å løse ulike oppgaver på en skjerm. Vi vil at alt vi lager, skal bidra til å gjøre opplevelsen bedre for den som skal bruke det. At det er brukervennlig og lagd på en måte som ikke ekskluderer noen, er en selvfølge. Men en god opplevelse er mer enn fravær av frustrerende hindringer. Derfor gjør vi alt vi kan for at alt vi lager skal se bra ut og føles bra å bruke.
Vi går ikke med på at det finnes noen motsetning mellom brukervennlighet og estetikk. Det er ikke greit å lage noe som er stygt, men fungerer, og det er like ugreit å lage noe vakkert som ikke virker. Vi er ikke fornøyde før vi har lagd noe som både fungerer, er enkelt og ser bra ut, slik at vi kan vite at vi har bidratt til at brukernes hverdag blir litt bedre.
Alle i Behalf har i mange år tilhørt Norges fremste fagmiljøer på bruker- og kundeopplevelse, og ingen av oss tror at vi alltid vet best.
Vi behersker de fleste metoder, prosesser og teknikker innenfor faget, men er mer opptatt av å få lagd noe bra enn av å prate veldig mye om metodikk.
I et fagfelt der mye styres av skiftende trender og mange aktører slår vilt rundt seg med buzzord og motebegreper, er vi mest opptatt av å ha riktig fokus. Design thinking, tjenestedesign, Customer Experience-workshops og Google design sprint / Google Brand sprint kan alle være nyttige som hhv faglige tilnærminger og metoder, men ingen av dem har noen egenverdi, ingen av dem er selve målet.
Leveransen vår er en løsning på det problemet kunden vår vil ha hjelp til å løse, aller helst i form av et produkt; et verktøy eller en tjeneste som er viktig for dem som skal bruke den, og som kan bidra til at folk får en bedre hverdag.
For oss handler design om:
Det første handler om innsikt, kunnskap og analyse. Det andre om strategi og kreative prosesser, og det siste om detaljering, praktisk design og utvikling. I våre kundeforhold jobber vi med alle de tre delene av designprosessen.
Vi er hardtarbeidende, jobber i høyt tempo, og leverer topp kvalitet. For å få til det, investerer vi mye i de ansattes trivsel og arbeidsforhold, og sørger for at alle har det så bra i og rundt jobb som mulig.
Vi har lyse, fine lokaler midt i Oslo sentrum, der alle har en fast plass i et åpent kontorlandskap, med gode muligheter for å jobbe i fred på et stillerom eller jobbe sammen på et prosjektrom. Alle på kontoret spiser varm lunsj sammen hver dag. Som ansatt får du alt det utstyret du trenger, også til å ha et fungerende hjemmekontor. Nå for tiden jobber vi selvsagt mer hjemme enn normalt, men også i tider uten pandemi er det mest opp til deg selv og hva som passer for prosjektet du jobber i, om du vil jobbe hjemme eller på kontoret.
Vi har vanlige arbeidstider og er opptatt av å være en familievennlig og for den saks skyld menneskevennlig arbeidsplass. Alle er bevisste på at vi er en del av et kollektiv, og siden alle til enhver tid bidrar så godt de kan, har vi stor frihet til å legge til rette for den enkeltes livssituasjon.
Vi har siden oppstarten i 2018 jobbet både med produktutvikling og med mer klassiske (re)designprosjekter av f eks nettsider. I høst har vi bestemt oss for å gå mer dedikert i retning av produktutvikling, og oppdragsporteføljen vår gjenspeiles i økende grad av dette. Vi ser ofte behov for å styrke produktledelsen hos kundene våre og ønsker derfor stødig kompetanse på dette også hos oss. Da kan vi ta mer ansvar i prosessen, og rådgi den hos kunden som har eller vil ta over rollen som produktleder.
Det vi ønsker oss av en produktleder, er en person som kan bidra i alle faser av et kundesamarbeid. Du vil ha en sentral rolle i innsalg (de aller fleste av oppdragene vi har fått til nå, har kommet i form av innkommende forespørsler, så vi snakker ikke om cold calls, men om å være med i salgsmøter, lage tilbud osv.), planlegging, og i å sette sammen riktige team til riktige kunder.
Vi jobber vanligvis i dedikerte, tverrfaglige prosjektteam, og du vil få ansvar for å lede et slikt team per prosess du er ansvarlig for. Videre vil du ha som oppgave å rådgi kundene våre i alle faser fra idéutforskning og oppstart, via utvikling og design, til markedslansering og oppskalering. Det er en stor fordel om du har et bredt interessefelt og er rask til å sette deg inn i og forstå ulike bransjer.
Vi prøver å begrense oss til å jobbe med maks to simultane prosjekter / prosesser per person, men klarer det ikke alltid. Dette innebærer selvsagt også at vi sjelden jobber fulltid over lang tid på ett prosjekt, og at vi aldri driver med ren hodeutleie. Så langt det er mulig unngår vi “stafettjobbing”, og vi tilstreber at de fleste eller alle på et prosjekt deltar fra start til mål.
Vi tror du passer veldig godt inn hos oss hvis du kjenner deg igjen i noe eller mye av dette:
Hvis du har vært produktsjef i et oppstartsselskap, eller på annen måte har vært med på å utvikle produkter fra idé til suksess, er det et stort pluss.
Vi stiller ingen krav til formell utdannelse, men jo mindre relevant utdannelse du har, desto viktigere blir det at du har erfaring. Du trenger ikke nødvendigvis byråerfaring, det viktige for oss er at du har jobbet med utvikling av digitale produkter før, og vet noe om hvordan ting fungerer. (Dette er nok ikke jobben for deg som er helt nyutdannet, vi er foreløpig for få og for travle til at vi kan gi deg den oppfølgingen du fortjener og behøver som helt ny i faget.)
Arbeidsspråket vårt er vanligvis norsk, men det hender at vi jobber med internasjonale kunder, og det hender at leveransene våre skal være på engelsk. Det betyr at du bør være ganske god i norsk, og minimum helt ok i engelsk. Hvis du er godt i gang med å lære deg norsk, og er flytende i engelsk, kan vi nok få det til å funke også. Vi har alle lang erfaring med å jobbe med kolleger fra alle verdensdeler, og hvis du er den rette personen for oss, skal vi alltids få til dette uavhengig av morsmål og hvor du eller foreldrene dine kommer fra.
Vi vil på ingen måte at alle ansatte skal være like. Men disse forventningene har vi til alle våre ansatte, og de samme tingene kan du forvente fra kollegene dine.
Alle ansatte i Behalf
Synes du dette høres interessant ut? Send en kort søknad, CV og lenke(r) til portfolio, caser eller hva du nå har å vise til av relevant erfaring til Eivind Lund, som er daglig leder i Behalf, på jobb@behalf.no.
Søknadsfrist: Snarest / 18. desember.
Hvis det du sender inn overbeviser oss om at du kan være den rette for oss, inviterer vi deg til et ganske avslappet jobbintervju uten lurespørsmål, feller og personlighetstester, også finner vi ut sammen med deg om vi skal gå videre. Noen ganger har vi to intervjurunder, andre ganger er det så vanskelig å velge mellom sterke kandidater at vi må gjennomføre en tredje runde.
Blir vi enige om at du er den som passer best av alle kandidatene, får du et konkret tilbud, og så begynner du så snart du bare kan.
Og du? Noen folk er sånn at hvis de synes de innfrir bare ett av kriteriene, så kan de selvfølgelig søke. Andre er mer typen som tenker at hvis det er ett av kriteriene man ikke oppfyller helt perfekt, da er de ikke gode nok. Samme hvilken av disse typene du er: Hvis du tror du kunne fått det og gjort det bra hos oss, søk uansett. Det kan godt hende det er nettopp deg vi aller helst vil jobbe sammen med.
Send en epost til jobb@behalf.no, så tar vi kontakt med deg.
Sammen med Faktisk.no har vi nylig lansert en helt ny nettside, der vi også har lagd helt ny visuell identitet og utviklet ny teknisk løsning.
Brukertesting av klassekampen.no
Noen av Behalfs ansatte på plass i kontorlandskapet.