NCL
NCL

Rederiet NCL satser hardt på innovasjon i en tradisjonsbundet bransje.

Skjermbilder fra nettstedet

Design fra Antwerpen til Ålesund

Fra den norske vestkysten tilbyr det lille familieeide rederiet NCL logistikk­tjenester via sjøveien til resten av Europa. De ønsker å tilby fremtidens transport­løsninger jo før jo heller, og vi har bidratt med ny visuell identitet og nye og mer effektive nettsider.

Skjermbilde med rutesøk.

Nettsiden er hardt prioritert etter de viktigste bruksoppgavene.

En bransje i endring

Både teknologien og forretnings­modellene innen transport­sektoren utvikler seg i rivende fart, med tjenester som Uber, Nimber, Xeneta og selvkjørende kjøretøy til lands og vanns. For NCL er det viktig å møte konkurransen, jobbe smart og tenke nytt.

Kaptein med samband i hånden.

Sjøtransport med NCL Svelgen. Foto: Øyvind Sætre.

Rotfestet i virkeligheten

Med stor respekt for arv og historikk har vi modernisert og laget nye visuelle verktøy som er inspirert av NCLs virksomhet i den fysiske verden; vann, vind, stål og bevegelse av store ting til sjøs.

  • Historiske NCL logoer
  • Ny NCL logo
  • Illustrasjoner
  • We get ship done

Gamle tekstmerker, ny logo, illustrasjoner, typografi og ikoner. Alt i samme enkle og tydelige formspråk.

«Ikke bare har leveransene vært estetisk flotte, men vi har også gjort et kvante­sprang med tanke på bruker­vennlighet.»

Ada JakobsenMarkedssjef i NCL
En båt som ligger til havn.

Containere på vei til Antwerpen. Foto: Øyvind Sætre.

Alle visuelle verktøy er godt dokumentert i en merkevarehåndbok for ansatte, samarbeidspartnere og leverandører.

På riktig sted til riktig tid

For kundene til NCL er det viktig å kunne planlegge sendinger og spore skip. Nettstedet er integrert med eksterne systemer slik at kundene alltid har oppdaterte data tilgjengelig.

Søketreff fra ruteplanlegger
Oppdaterte ruteplaner er alltid tilgjengelig.

Resultater

Prosjektet startet som et oppdrag der vi skulle redesigne en rutetabell, men endte med at NCL lot oss lage en helt ny visuell identitet, tatt ut i alt fra ikoner og farger på nettsidene, til farger og logo på containere og skipssider. Ja, også et helt nytt nettsted med en løsning for rutetabell og pris­forespørsler som er helt unik i shippingbransjen.

Utmerkelse i Visuelt

NCL.NO vant diplom i Visuelt 2020 i kategorien Tjenester og verktøy.

Noddi:Visuell identitet, design og kommunikasjon for noddi.no