Er du en erfaren designer som er god til å lage visuelle identiteter og liker å lage digitale produkter? Da kan det hende du er den vi leter etter.

  • UI-element fra Maxbos designsystem
  • Foodsteps ikoner

Eksempel fra vårt arbeid med visuell identitet til Faktisk.no, Maxbos digitale designsystem, appen Foodsteps og boligtjenesten Propr.no.

Dette er oss

Behalf er et produktstudio med 13 ansatte. Vi lager digitale produkter for og med kunder som har gode ideer og høye ambisjoner. Ofte jobber vi med startups, av og til med mer etablerte virksomheter. Det viktigste for oss er at vi får være involvert i alt fra å forstå problemer og utforske løsninger, til å lage selve produktene, og at de vi jobber for har lyst å lage noe nytt, eller å lage noe på en ny måte. Vi jobber tverrfaglig og iterativt, med et klart mål om å bruke tiden så effektivt som mulig og levere høy kvalitet på kort tid.

Designerne våre er delaktige i prosjektene våre fra start til mål, og bryr seg om både brukeropplevelse og forretning, og har ingenting imot å jobbe tett med teknologer, interaksjonsdesignere og andre. De lager ikke tre ulike retninger som kunden kan plukke løse elementer fra, og har bare unntaksvis “overleveringsmøter” der designet skal pitches inn til kunden. I stedet jobber de tett med kundene helt fra starten av, utforsker, finner riktig vei, og itererer til alle er fornøyd.


Innekontor.

Utekontor.

Det du trenger å kunne

Vi vil gjerne at vår nye designer skal kunne beskrives omtrent slik

  • du er vant til å jobbe med merkevare og visuell identitet
  • du er gira på å være med å utvikle produkter
  • du har erfaring fra å jobbe med flere flater, både digitale og analoge
  • du kan kommunisere om design med ikkedesignere, og har evnen til å overbevise og få gjennomslag for ideene dine
  • du liker å jobbe sammen med andre, og sitter like gjerne hos kundene som «hjemme» hos oss selv
  • du er selvgående nok til at du får ting gjort også når ingen maser på deg
  • du er vant til å jobbe tverrfaglig med design, og føler deg ikke truet av å jobbe med folk som utfordrer deg
  • du kan samarbeide tett med utviklere og interaksjonsdesignere om å få designet til å fungere i virkeligheten
  • du er pragmatisk og løsningsorientert, samtidig som du har faglig integritet, og evne og mot til å si ifra før grensen er nådd
  • du er villig til å sette deg inn i og å bry deg om problemstillinger som ligger utenfor ditt eget fagfelt
  • du deler gjerne kunnskap med kolleger og kunder

Om du i tillegg har erfaring med eller kan noe av dette, er det fint

  • CSS og HTML
  • Programmering (React etc.)
  • Animasjon
  • Foto og video

Det er ikke aktuelt å ansette noen på fjernkontor i denne stillingen; arbeidssted blir vårt kontor i Øvre Slottsgate 17 i Oslo sentrum, selvsagt med mulighet for hjemmekontor etter avtale.

Utdannelse og erfaring

Vi stiller ingen krav til formell utdannelse, men jo mindre relevant utdannelse du har, desto viktigere blir det at du har erfaring.

Dette er nok ikke jobben for deg som er helt nyutdannet, vi er foreløpig litt for få og altfor travle til at vi kan gi deg den oppfølgingen du fortjener og behøver som helt ny i faget.

Språk

Arbeidsspråket vårt er vanligvis norsk, men det hender at vi jobber med internasjonale kunder, og det hender at leveransene våre skal være på engelsk. Det betyr at du bør være ganske god i norsk, og minimum helt ok i engelsk. Hvis du er godt i gang med å lære deg norsk, og er flytende i engelsk, kan vi nok få det til å funke også. Vi har alle lang erfaring med å jobbe med kolleger fra alle verdensdeler, og hvis du er den rette personen for oss, skal vi alltids få til dette uavhengig av morsmål og hvor du eller foreldrene dine kommer fra.

De holdningene du trenger å ha

Vi vil på ingen måte at alle ansatte skal være like. Det vi prøver å lage, er et firma der alle føler seg trygge, trives, blir flinkere og vokser, både som mennesker og som fagpersoner.

Derfor har vi ganske høye forventninger til hver enkelt når det gjelder holdninger til arbeidet, kundene og kollegene. Dette kan du forvente av kollegene dine, og det samme vil de forvente av deg:

Alle ansatte i Behalf..

  • er oppriktig interessert i å forstå både kundenes virksomhet og brukernes hverdag
  • evner å møte så vel kunder som sluttbrukere med ydmykhet og respekt
  • vil at livet skal være mer enn arbeid, og at jobben skal være et godt sted å være menneske
  • lever godt med at folk har ulik arbeidsevne i ulike livsfaser
  • vil gjøre alt de kan for at kundene våre skal nå målene sine og brukerne skal få det bra
  • har en sterk indre driv for å lage bra ting
  • liker tett og tverrfaglig samarbeid
  • tør å utfordre, og å la seg utfordre
  • er opptatt av å gjøre en best mulig jobb, og minst like opptatt av å bidra til å gjøre andre gode
  • er interessert i verden og samfunnet rundt seg
  • har lyst til å være med på å bygge opp Behalf til å bli et helt unikt selskap

Kundene våre

Kundene vi jobber med er en fin blanding av etablerte og nye virksomheter. De fleste av dem er i privat sektor, og de fleste av dem er i gang med å lage noe som ikke finnes fra før, eller å lage noe på en ny måte.

Vi sier vanligvis nei til oppdrag der vi ikke kan gjøre noe vi ikke har gjort før eller lære noe nytt. Ekstra godt liker vi å jobbe med oppstartsselskaper som har finansieringen på plass og vet omtrent hva de skal lage. Alle ansatte tas med på råd om hvilke kunder og prosjekter vi skal takke ja til, og om hvordan vi skal jobbe med dem.

De siste par årene har vi blant annet jobbet mye med disse kundene og prosjektene:

Med faktisk.no har vi lagd visuell identitet og utviklet nettside, som faktasjekker samfunnsdebatten og norske medier, og for tenk.faktisk.no, et støtteverktøy for lærere der de finner gjennomarbeidede undervisningsopplegg som lærer ungdom om kritisk tenkning og faktasjekking. Begge nettstedene bruker Sanity som innholdssystem. Vi har også vært med på å lage innsyn.no, som er en løsning der journalister enkelt kan søke, finne og få tak i alt som finnes i offentlige postjournaler.

Fra høsten 2021 har vi vært involvert i å bygge det som omtales som “CRM as it should be” i tett samarbeid med selskapet og produktet Breyta. Vi jobber primært med UX og design, men bidrar også med frontendutvikling. Breyta har en lang rekke erfarne tech-investorer i ryggen, og hentet inn nesten 50 millioner i en investeringsrunde i september i fjor.

Da pandemien kom, fikk helsepersonell over hele landet ansvaret for å få oversikt over hvem som var blitt smittet og hvem de hadde hatt nærkontakt med, og gi beskjed om karantener slik at smitten ikke spredtes ytterligere. Til dette hadde de ingen egnede verktøy. Remin tok utfordringen, hentet inn oss til å hjelpe til med UX og frontend, og allerede etter noen uker hadde vi en betaversjon i drift. Etter noen få måneder hadde vi over to tredjedeler av alle kommuner i Norge som kunder. Anslag fra kommunene selv tilsier at Remin har spart dem for i snitt tre timers arbeid per smittetilfelle, og siden 800.000 smittetilfeller ble registrert, betyr det at løsningen frigjorde et syvsifret antall arbeidstimer for et overarbeidet helsevesen. Etterhvert som pandemien utviklet seg, utviklet vi Remin til også å støtte testbooking og vaksinebooking.

For Klassekampen har vi vært med på å designe og utvikle klassekampen.no. Dette har løftet Klassekampen fra å være en ren papiravis, til å bli en digital utgavebasert dagsavis som tar både journalistikk og leseopplevelse på alvor.

Det siste året har vi også jobbet med disse kundene:

  • Sanity, som vi blant annet har hjulpet med brukeropplevelse og visuell identitet på konferansen https://structuredcontent.live
  • Manifest, som vi har lagd visuell identitet for og hjulpet med å etablere Manifest Media, en digital medieplattform for venstresiden
  • Noddi, en startup som tilbyr mobilt bilhold. Vi har lagd nettside og visuell identitet og er involvert i å lage stadig bedre brukeropplevelse.
  • Waved, som utvikler en helt unik musikktjeneste og som vi har hjulpet med UX og design

… og enda noen flere, som Propr, Propware, Pickatale, Arbeiderpartiet og Foodsteps.

(Også er det selvfølgelig et par spennende prosjekter vi ikke kan snakke om ennå.)

Brukertesting av klassekampen.no

Brukertesting av klassekampen.no

Produkter som begeistrer

Estetikk, brukeropplevelse, teknologi og universell utforming henger tett sammen.

Stadig flere mennesker bruker mye tid hver dag på å løse ulike oppgaver på en skjerm. Vi vil at alt vi lager, skal bidra til å gjøre opplevelsen bedre for den som skal bruke det. At det er brukervennlig og lagd på en måte som ikke ekskluderer noen, er en selvfølge. Men en god opplevelse er mer enn fravær av frustrerende hindringer. Derfor gjør vi alt vi kan for at alt vi lager skal se bra ut og føles bra å bruke.

Vi går ikke med på at det finnes noen motsetning mellom brukervennlighet og estetikk. Det er ikke greit å lage noe som er stygt, men fungerer, og det er like ugreit å lage noe vakkert som ikke virker. Vi er ikke fornøyde før vi har lagd noe som både fungerer, er enkelt og ser bra ut, slik at vi kan vite at vi har bidratt til at brukernes hverdag blir litt bedre.

Joakim holder foredrag om testing, brukeropplevelse og universell utforming. Her på en meetup i 2019.

Eivind holder foredrag om merkevare, identitet, kundeopplevelse og digitalisering på Webdagene (nå Y Oslo) i 2018.

Arbeidsforhold til å leve med

I Behalf jobber vi hardt, i høyt tempo, og leverer topp kvalitet. For å få til det, investerer vi mye i de ansattes trivsel og arbeidsforhold, og sørger for at alle har det så bra i og rundt jobb som mulig.

Vi har lyse, fine lokaler midt i Oslo sentrum, der alle har en fast plass i et åpent kontorlandskap, med gode muligheter for å jobbe i fred på et stillerom eller jobbe sammen på et prosjektrom. Alle på kontoret spiser varm lunsj sammen hver dag. Som ansatt får du alt det utstyret du trenger, også til å ha et fungerende hjemmekontor. Nå for tiden prøver vi selvsagt å jobbe mest mulig fysisk sammen, på kontoret, men det er fortsatt fullt mulig å jobbe hjemme eller andre steder når behovet tilsier det.

Vi har åtte timers arbeidsdag, førti timers arbeidsuke, og overtidsbetalt eller avspasering for alt som går ut over dette. Vi er opptatt av å være en familievennlig arbeidsplass, og å legge til rette for at livets kabal skal gå opp så godt som mulig, uavhengig av livsfase. Alle er bevisste på at vi er en del av et kollektiv, og siden alle til enhver tid bidrar så godt de kan, har vi stor frihet til å legge til rette for den enkeltes livssituasjon.

Vi prøver å begrense oss til å jobbe med maks to simultane prosjekter / prosesser per person, men klarer det ikke alltid. Dette innebærer selvsagt også at vi sjelden jobber fulltid over lang tid på ett prosjekt, og at vi aldri driver med ren “hodeutleie”.

Så langt det er mulig unngår vi stafettjobbing, og vi tilstreber at de fleste eller alle på et prosjekt deltar fra start til mål.

Joakim og Markus diskuterer designvalg

Noen av Behalfs ansatte på plass i kontorlandskapet.

Dette tilbyr vi

  • Fast jobb, full stilling.
  • God lønn. Alle vet hva alle tjener, og alle ansatte med samme erfaring har lik lønn.
  • Mulighet for å bli medeier etter endt prøvetid.
  • Gode forsikringsordninger.
  • Rause permisjonsordninger, og stor vilje til tilrettelegging rundt den enkeltes behov.
  • Fleksibel arbeidstid.
  • Ærlige, flinke, erfarne kolleger som vil gjøre alt de kan for å spille deg god.
  • Fast arbeidsplass med alt utstyret du trenger, i veldig fine kontorlokaler i Øvre Slottsgate 17, så sentralt man kan få det i Oslo.
  • Krevende, morsomme, lærerike og utviklende prosjekter hos kunder det er fint å jobbe sammen med.

Slik søker du

Synes du dette høres interessant ut? Send en søknad med CV og referanser, til Eivind Lund, daglig leder i Behalf, på jobb@behalf.no.

Hvis det du sender inn overbeviser oss om at du kan være den rette for oss, inviterer vi deg til et ganske avslappet jobbintervju uten lurespørsmål, feller og personlighetstester, også finner vi ut sammen med deg om vi skal gå videre.

Noen ganger har vi to intervjurunder, andre ganger er det så vanskelig å velge mellom sterke kandidater at vi må gjennomføre en tredje runde.

Blir vi enige om at du er den som passer best av alle kandidatene, får du et konkret tilbud, og så begynner du så snart du bare kan.

Én ting til

Og du? Noen folk er sånn at hvis de bare så vidt kjenner seg litt igjen i det som beskrives i en annonse, kan de selvfølgelig søke. Andre er mer typen som tenker at hvis det er én ting der man ikke oppfyller helt perfekt, da lar de være å søke. Samme hvilken av disse typene du er: Hvis du vet med deg selv at du kan levere på de viktigste kriteriene vi har beskrevet ovenfor, og du ellers liker det du nettopp har lest, søk uansett. Det kan godt hende det er nettopp deg vi aller helst vil jobbe sammen med.

Lurer du på noe?

Send en epost til jobb@behalf.no, så tar vi kontakt.