220 norske kommuners viktigste digitale verktøy for å håndtere koronapandemien.
Penn og papir mot en pandemi
De fleste kommuner hadde ikke noe verktøy for smittesporing da koronapandemien kom, og mange brukte penn og papir i starten. Dersom ingen lagde et verktøy som gjorde dette arbeidet mer effektivt, fantes det ingen måte å holde tritt med antallet som ble smittet.
Fra idé til selskap på 3 uker
Kommuneoverlegen i Hadsel, Ingebjørn Bleidvin, så problemet i sin egen kommune og tok kontakt med gamle kjente i IT-bransjen. Hvor vanskelig var det å lage noe som løste problemet? De ble enige om at det måtte være mulig, og etablerte Remin som et privat selskap, uten bindinger til kommunale eller statlige virksomheter, og finansierte selv utviklingen og driften i oppstartsfasen. Det som startet som en frustrasjon, ble til en idé som så endte med å bli det mest utbredte smittesporingsverktøyet i Norge.
«Vi ønsket å gi smittesporerne effektive verktøy i møte med en pandemi vi ikke visste hvor farlig eller smittsom var.»
Ingebjørn BleidvinKommuneoverlege og gründer
Klarspråk ga rask onboarding
Over hele landet ble helsesekretærer, fysioterapeuter og andre helsearbeidere som ikke hadde førstelinjeoppgaver med å håndtere pandemien direkte, beordret til å drive med smittesporing og nærkontaktvarsling. Det var lite tid til opplæring, og man kunne slett ikke ta for gitt at alle som skulle bruke systemet hadde nok fagkunnskap om smittesporing til å forstå fagspråket innenfor den fagdisiplinen. Derfor var det avgjørende at verktøyet var så enkelt og intuitivt som mulig, og klarspråk var en sterk føring helt fra starten av.
Én person i support
Fram til og med den store smittetoppen i november 2020, sto medisinsk ansvarlig for løsningen alene for all support for cirka 200 kommuner - uten at mange måtte vente lenge på å få hjelp. Dette var mulig fordi løsningen var så enkel å ta i bruk. De aller fleste kundene tok i bruk verktøyet helt uten å føle behov for ekstern opplæring eller detaljerte brukermanualer.
«En tidlig kunde spurte om brukermanual og kursing da de signerte kontrakten. Men etter at de fikk innlogging til verktøyet og prøvde selv, hørte vi ikke noe mer om det. »
Ingebjørn BleidvinKommuneoverlege og gründer
«Vi sparer nå 3 timer per smittetilfelle sammenliknet med penn og papir.»
-Dette hevdet mange av kommunene som brukte Remin. Over 800 000 smittetilfeller ble til slutt registrert i Remin.
Design- og utviklingsprosess under en krise
Vi i Behalf fikk ansvar for design og utforming av tjenesten, og utvikling og drift av frontend-laget i løsningen. Målet var å lage effektive og brukervennlige løsninger, og få dem ut til brukerne så raskt som mulig.
Rett i produksjon
Teamet jobbet tett og tverrfaglig med raske iterasjoner. Nye funksjoner og løsninger ble av og til testet direkte i produksjon. Dette gjør man som regel ikke, særlig ikke i helsesektoren, men her var behovet for raske løsninger stort, og konsekvensene av å gjøre feil mindre dramatiske.
Merkevare uten visuell identitet
Det ble aldri prioritert å jobbe med identitet og merkevare for tjenesten, siden markedssituasjonen var såpass unik og tiden var såpass knapp. Det viktigste vi kunne gjøre for merkevaren var å lage et verktøy som løste problemet til kommunene. Det gjorde vondt for designerne i teamet da, men i dag tenker vi nok at dette var det riktige valget.
Landingssider og logo er fortsatt den dag i dag laget av en kommuneoverlege fra Hadsel.
Remin i media
VG, 18. Mai 2020
Kommunelege lagde eget system for smittesporing: − Hadde ikke tid til å vente
Bergens Tidende, 14. september 2020
Smittesporerne i Bergen har endelig fått bedre verktøy enn penn, telefon og regneark
NRK TV, 14. Januar 2021
Innslag på Dagsrevyen om Remin smittesporing
NRK, 25. Januar 2021
Kommunelege fant opp smittesporingssystem: – Enorm gevinst for samfunnet
Historisk posisjon
Remin ble som eneste ikke-offentlige virksomhet, bortsett fra vaksineprodusentene, navngitt i Koronakommisjonens rapport. Remin har bygget infrastruktur som Norge ikke hadde i tilstrekkelig grad før 2020.
Remin fikk en mer sentral posisjon i arbeidet med håndteringen av pandemien enn vi hadde turt å håpe på, og det har åpnet seg dører til andre deler av helsesektoren der behovet for en ny generasjon digitale løsninger er sårt tiltrengt.
DOGA-merket
I 2023 fikk Remin tildelt DOGA-merket (tidligere Merket for god design). DOGA-merket for design og arkitektur er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur.
«Vi i juryen er imponert over dette enestående produktet fordi det har et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt og baserer seg på klarspråk.»
Resultater
220 kommuner
Gjennom pandemien tok 220 av Norges omtrent 350 kommuner i bruk verktøyet for smittesporing. I disse kommunene bor 3,5 millioner av Norges innbyggere.
800 000 smittetilfeller registrert
Over åtte hundre tusen personer med ett eller flere smittetilfeller har blitt registrert.
Én million vaksinedoser
Systemet er brukt til registrering av omtrent en million vaksinedoser.
Over 500 000 timer spart
Kommunene vi snakket med anslo at de sparte omtrent tre timer per smittetilfelle ved å bruke Remins selvrapportering av nærkontakter sammenliknet med penn og papir. Med mange hundre tusen registrerte smittetilfeller i systemet, snakker vi i alle fall om en besparelse på over fem hundre tusen timer i kommunenes førstelinje.
Reddet liv
Flere kommuner har gitt uttrykk for at Remin har vært et helt avgjørende verktøy i arbeidet med å kartlegge og raskt følge opp Covid 19-tilfeller, og at dette har bidratt til å unngå tap av liv. For samfunnet som helhet er det en uvurderlig verdi i at kommunenes førstelinje ikke brøt sammen, men klarte å håndtere selv de største smittetoppene.
DOGA-merket 2023
"Remin Smittesporing tildeles DOGA-merket for design og arkitektur for eksemplarisk bruk av interaksjons- og tjenestedesign til et samfunnsnyttig formål. Andre har mye å lære av Remins tydelige og enkle formspråk."
Økonomisk overskudd
Remin leverte et positivt resultat i 2020 og et svært godt resultat i 2021. Selskapet ble kjøpt opp av Kernel AS (en del av A. Wilhelmsen-konsernet) som del av deres satsning på helseteknologi. Teamet bak Remin ble med å starte Aidn, et pasientjournalsystem for kommunene.
Medvirkende
Analytika
Grunnla selskapet sammen med kommuneoverlege Ingebjørn Bleidvin
Deepinsight
Back-end utvikling og drift
Behalf
Frontendutvikling, design, interaksjonsdesign