Klassekampen
Klassekampen

En helt ny, god, gammeldags leseopplevelse. Klassekampen prioriterer kvalitet, og sammen har vi lagd en løsning som presenterer innholdet like godt digitalt som på papir.
Klassekampen, i en iPad, på et bord, på en kafé, med en blomst, kake og kaffe. Foto: Einar Aslaksen.

En annerledes avis

Klassekampen er en av få norske aviser som stadig øker opplaget, og avisen har en helt spesiell rolle i norsk samfunnsdebatt. I Klassekampen er kvalitet viktigere enn å være først ute med det siste. Mens andre aviser har brorparten av inntektene sine fra annonser, har Klassekampen sine lojale abonnenter. Så når Klassekampen endelig satset på å få en god digital løsning, var de ikke opptatt av hvordan de kunne få klikkvinnere, men hvordan de kunne ivareta den høye kvaliteten som papirutgaven er kjent for. Derfor har vi lagd en digital Klassekampen som gir leserne den samme gode leseopplevelsen som papiravisen, og som samtidig selvsagt er lagd på nettets premisser.
Klassekampen.no: De forskjellige sakene gis god plass

Teksten får skinne

Der det kan virke som at nettaviser flest har glemt at det til syvende og sist er selve teksten som faktisk er produktet, har vi brukt god typografi til å la innholdet snakke for seg selv.

Leke med det radikale

Noe om å ufarligjøre ...
Illustrasjoner tegnet av Knut Løvås.

Snakke eller rope?

Vi har laget uttalige seksjoner, hvor man kan velge å blåse opp et budskap eller snakke rolig. Uten å slå ihjel det andre innholdet på siden.
Et enkelt og luftig rutenett som gir luft og ro til sakene, samtidig som det lar de forskjellige sakene skille seg tydelig fra hverandre.

Historikken

Fra før av... (TODO: Her må vi si noe om det som er gjort tidligere, sammen med Julie Hauge, Ida Aalen og Minus)
Dagsavisen: Laget i 2018 av Julie Hauge, Ida Aalen, Jørgen i Behalf og Minus. Vant gull i Visuelt og DOGA-merket.

Resultater

Noe om arbeidet..

Tredobling av trafikk

Noe utdypende om det

Tredobling av salg

Konverteringsgraden har også økt med godt over 300% for de som velger å bli betalende kunder.

Digital vekst

Fra 1/2 til 2/3 av klassekampens vekst digitalt